Sambandsövning i Enköping

|
Här testar jag vår sambandsutrustning.
Foto: Sandra Isacsson

I snart två veckor har jag och resten av G6 befunnit oss på LedR för våra befattningsutbildningar. G6 är en enhet inom prt-staben som jobbar med samband och ledning. LedR är ett regemente i Enköping som har ofantligt många kaffemaskiner!

För mig är det åtta år sedan jag satte min fot på LedR, dåvarande S1. Jag gjorde lumpen här som stabsassistent och muckade April 2001, det är otroligt vad fort åren går och hur snabbt minnet flyr.


För mig har det varit mycket att ta igen dessa veckor, både tekniskt kunnande och inte minst det språkliga, Försvarsmakten och dess anställda bemästrar verkligen förkortningar av alla dess slag. Det är lätt att efter åtta år i det civila sitta som ett frågetecken när diverse diskussioner sätter igång.

Kenneth vid en av våra bilar, i bakgrunden skymtar ni Dennis.
Foto: Sandra Isacsson


Royne studerar kartan inför nästa övning.
Foto: Sandra Isacsson

Som fotona visar så var vi haft övning där vi testat radiosambandet i Enköpingsområdet. Som väntat gick det briljant för alla två bilar.

Nu sitter teknikkunskaperna som en smäck i oss alla. Veckorna här har varit fyllda av teori och möten med nya fantastiska kollegor. Några vi knutit nya band med är bland annat folk inom Psyops, information, transport och sambandsgruppen.

Vi har avnjutit fantastisk mat från värnpliktsmatsalen och druckit den fantastiska belgiska ölen nere på mässen.

Nästa vecka bär det åter av mot Livgardet för en veckas stabsträning och andra intressanta saker.

Sandra Isacsson – stabsassistent – FS 18

0 kommentarer:

Skicka en kommentar