Så arbetar vi med genderfrågor

|
Ulrika Rosenkilde föreläser under en av våra utbildningar.

Gender Field Advisor, GFA, vid FS 18 innebär att jag är chefens och hela hans stabs rådgivare i genderfrågor.

En av mina huvuduppgifter är att införa ett genderperspektiv på alla nivåer inom vårt ansvarsområden samt att delta i stabens operationsplanering.

Detta innebär att mitt fokusområde i FS 18:s säkerhetsarbete i Afghanistan ligger på kvinnors och barns specifika behov i konfliktområden. Allt för att vi skall nå ut till hela den Afghanska befolkningen i våra insatser.

Linda Johansson, GFA under FS 16 och Ulrika Rosenkilde utbildar personal i genderfrågor.

Ytterligare arbetsuppgifter för mig är att utbilda hela förbandet genderrelaterade frågor samt leda våra Gender Focal Points, GFP. Dessa GFP kan ses som min förlängda arm i insatsområdet där de utöver ordinarie arbetsuppgifter rapporterar genderrelaterade händelser till mig.

Fördjupad information om genderfrågor:
Försvarsmaktens genderarbete>
Reportage från FS 16>
/Ulrika Rosenkilde

0 kommentarer:

Skicka en kommentar