Tack alla anhöriga, ni gjorde vår dag!

|
Victor var en av många besökare som ville prova utrustning.

Så var det då äntligen dags för anhörigdag, många förberedelser hade gjorts och allt fungerade tack vare er.

Att cirka 1500 personer dök upp gjorde oss extra glada!

Våra fordon förevisades runt om på förbandet.
Foto: Peter Karlsson Sincic

"Skåpvisitation" och test av utrustning stod på schemat vid logementsbesök.

Över hela Livgardet rådde febril aktivitet, rundvisningar, föreläsningar, träffa soldater, provsitta fordon, allt skulle klaras av. Sen ville de flesta också se hur vi hade det i våra logement.


Anhöriga träffade chefen för FS 18

Föreläsning med Chefen FS 18, överste Christer Tistam.
Foto: Peter Karlsson Sincic


Chefen för FS 18, överste Christer Tistam betonade, vid sina tre fullsatta föreläsningar, att han kände sig trygg med förbandet. Han passade också på att tacka för stödet ni ger era soldater.

- Jag har fått ett stort förtroende och förmånen att leda FS 18. Det gör jag med största ödmjukhet.

- Jag har den största respekt för er och alla mina soldater i förbandet, avslutade Christer Tistam.

24 kommentarer:

Bengt sa...

Och vi anhöriga får tacka för en intressant och givande dag på många sett. Tack även för en god lunch, den var uppskattad.
Det känns bra att fått ansikten på många som deltar i FS18 och hur ni jobbar ihop.

Hälsningar
Bengt

Anonym sa...

Tack för en välplanerad, givande och rolig dag! Känns tryggt att få ansikten på kollegor och ansvariga till Martin. Bra också att få annan information om insatsen än den som ges i media.

Hälsningar från Lotta

Anonym sa...

För mig blev det en dag där det tyvärr blev verklighet att min man ska åka. Har väldigt svårt att känna mig "bekväm" med den tanken och gårdagen blev lite jobbigt psykiskt. Men barnen hade det fantastiskt kul!!

Lars-Göran sa...

Tusen tack för en mycket informativ och trevlig dag på Livgardet.

Den övergripande informationen om missionens uppdrag, säkerhetsläge, organisation var utmärkt. Ett stort tack till Dean för din information på provinsnivå.

Känns tryggt att veta att det är ett habilt välutbildat gäng som kommer att agera i ert område.

Det var mycket värdefullt med informationen så att man är orienterad geografiskt i området, har koll på oroshärdarna
så att man kan följa ert arbete på hemsidan.

En eloge även till pressansvarig för utomordentligt fint jobb med hemsidan.

Take care!
Lars-Göran Larsson Örebro

Anonym sa...

Ännu ett TACK för en givande dag! ....ska försöka plocka fram "stoltheten", även om det gör ont!

/En mor

Tanja sa...

Stor takk ifrå meg òg! Var fint å kunne treffe andre som skal til PO Sheberghan samman med Anders og å få litt meir info. Pass på dokka, alle samman!
Varm helsing frå Vest-Norge.

Anonym sa...

Tack för en bra och informativ dag. Även om vår sons beslut inte är något drömläge så är jag ändå lite stolt över att han vill medverka till en förändring i Afghanistan.
Lena Wass

Anonym sa...

För mig blev det också verkligt att min bror faktiskt kommer befinna sig i Mazar-el-sharif om bara lite mer än en månad.... Men det var mycket bra information, så nu känner man att man har lite mer koll på läget...

Anonym sa...

Det är mycket viktigt för oss anhöriga att få bygga broar och känna oss delaktiga med de tappra i FS18.
Dagen på Livgardet var perfekt, att få lyssna på de ansvariga plutoncheferna i de mindre enheterna var det som gav mig mest, väldigt förtroendegivande.
Får jag lov att vara kritisk så skulle jag värderat Tistams ord mera om de kom utan innantilläsning.
C N-Å

Anonym sa...

Tack för en informativ och trevlig dag trots vädret. Blev positivt överaskad av den starkt humanistiska informationen av Christer Tisam. Jag känner mig väldigt stolt över att min son åker ned för att hjälpa till med denna behjärtansvärda insats ni gör.

Anonym sa...

Tack för Anhörigdagen! Det kändes bra att få träffa min fästmans grupp och kollegor samt chefer. Det var lugnande att prata med, få ansikten, dom som kommer vara hans närmaste under månaderna han befinner sig i Affe.

Min fästman har ju varit iväg innan. Tre ggr i Kosovo och en gång i Afghanistan så jag vet att detta är något som han klarar av både fysiskt och psykiskt. Dock så var vi inte tillsammans då så frågan är väl snarare hur jag kommer hantera det psykiskt, ensamheten här hemma. Vänner och familj kan inte ersätta en livskamrat, hur många mail och telefonsamtal som man än får.

Om det är någon här som är i liknande situation som mig och som vill hålla kontakt för att ge varandra stöd får jättegärna maila mig på sofiael@yahoo.com

Hälsn. Sofia

Anonym sa...

Jag vill på min familjs vägnar tacka för en rik och informativ dag gällande våra soldater, befäl i FS 18. Det är med stolthet jag känner att vi skickar ett förband till Afghanistan med god utbildning och bra moral.
Jag vill även tacka för detta tillfälle att få träffa min egna bror som nu ska iväg. Han åker som plutonschef på skyttekompaniet. Och jag vet att han är rätt man för uppgiften och det gör mig extra stolt över honom.

Tack!

Anonym sa...

Tack för en trevlig dag. JAG HAR NU ÄNTLIGEN BÖRJAT KÄNNA LITE STOLTHET OCH INTE BARA ORO FÖR ATT MIN SON SKA ÅKA.Mycket bra information. Tack än en gång från hela min familj

Anonym sa...

Tack för en bra dag, bra information och att jag fick ett "ansikte" på min sons kamrater och befäl. Det känns inte helt bekvämt att skicka iväg sin son men jag är samtidigt oerhört stolt att han är uttagen att åka och jag vet han är klok och står med alla fötter på jorden och jag hoppas innerligt att han kommer hem och mår bra. // En mamma

Anonym sa...

Modiga tjejer och killar! Det var härligt att få träffa alla.
Nu närmar det sig snart avresedatum, och val-misch-maschet i Afghanistan ser ut att skapa mycket oro fortfarande.
Jag längtar till den 6e juni2010!
soldatmamma.blogspot.com

Anonym sa...

Vad skönt att den här sidan finns tycker jag. Man får vara med och läsa om vad som görs inför resan till Afghanistan. Känns förstårs jobbigt att skicka iväg sin grabb till oroligheterna där borta. Men visst känner man en viss stolthet i att han vill delta i att förbättra för dessa människor.
Hoppas verkligen att allt går bra för honom och alla andra som åker med.
Från en mamma.

Anonym sa...

Instämmer till fullo med föregående. Må det kommande halvåret bli det kortaste någonsin !
En mor

Anonym sa...

Stolt men ack så orolig.Det här halvåret blir en lååång transportsträcka till 6 juni. Må det gå FORT!! Hoppas få kontakt med någon annan mor. Sonen var i Kosovo förra året, men det här är annorlunda.
Take Care! till hela FS18. Kom hem hela, till både kropp o själ!! och en varm hälsning till alla anhöriga!
Från ännu en mamma!

Anonym sa...

Hej "Från ännu en mamma"
Jag är också en mamma som har en son i skyttekompaniet. Han har också varit Kosovo. Men som du säger, detta är annorlunda!
Kontakta mej gärna på: axelsson.vaderstad@tele2.se
så kan vi prata mera!
MVH
Britt-Marie

Anonym sa...

Till alla anhöriga på FS18 och speciellt CQ (3.pluton)
Det är med stor stolthet och respekt som jag vill tacka alla anhöriga på FS18 tillhörande 3.skyttepluton för att jag och mina kollegor får låna dem i 6 månader. Ni skall vara medvetna om att uppgiften som ligger framför oss är jag till 110% säker på att vi tillsammans kommer att lösa och att era nära och kära kommer hem hela och rena. Jag vill ännu en gång påminna er om min syn på denna mission: Jag kommer aldrig att ta några medvetna risker med era anhöriga. De betyder alla för mycket för mig. De är likt min familj det viktigaste i livet.
MVH
Kn Håkan Jorsell
Chef 3 skyttepluton/FS18

Anonym sa...

Jag är ytterligare en stolt men ack så orolig mamma. Det här är tufft tycker jag. Sonen som är i skyttegrupp QC har mitt största förtroende som en klok och ansvarsfull man....men ändå! Mina tankar kommer under den här tiden gå till alla unga män och kvinnor i FS18.De är så modiga och duktiga och vi är stolta.Men de är också unga människor som vi vill ha hem så fort det bara går utan skador eller men.
De är ju sju gossar i den gruppen min son är med i(QC). Skulle kanske vara skönt om vi härhemma kunde hålla kontakten, göra en maillista. Hör en av pojkarna av sig kan vi ju dela med oss av det.charlotta_57@hotmail.com

Tack Kn Jorsell dina ord betydet mycket.

Anonym sa...

Jag vill också tacka Kn Jorsell för dina ord. Dom värmer.
Som jag skrev förut så är den här sidan helt underbar att kunna gå in på och läsa vad grabbarna/tjejerna gör och även läsa vad andra föräldrar känner. Man känner sig inte så ensam längre i sin oro.

MVH
Ingela

Anonym sa...

Tack för sidan! Man känner sig mera delaktig tack vare den. Vill önska alla i FS18 ett varmt lycka till och ta väl hand om er! Vi här hemma är mycket stolta över er! En extra varm hälsning till DQ.

Kram
A-M H

Anonym sa...

Everything's going to be just fine. Ye of thee who know what I am referring to, knows what I am referring to.

Godspeed,
Stan S

Skicka en kommentar