Från skyttesoldat till mekaniker

|
Jonas Jonasson mekaniker på stridsfordon 90.

Serviceingenjör i det civila - nu på insats i Afghanistan. Han är en erfaren soldat som deltagit i tidigare fredsbevarande insatser. Han har varit i Bosnien två gånger som skyttesoldat. Nu ville han göra något annat och då blev det mekaniker på stridsfordon 90.
- Tjänsten passar mig bra med bakgrund som ingenjör och mina tidigare insatser utomlands, säger Jonas Jonasson på bred skånska.

Som alla andra vid FS 18 startade arbetet i slutet av november och nu är han inne på sina sista elva veckor.
- Just nu längtar jag till familjen, gården och mina hundar, men det får gå, säger han.

Initiativtagare till gula bandet
Något som också ligger han varmt om hjärtat är stödet för de soldater som är, och har varit på fredsbevarande insatser.
- Jag är den som tagit fram och är initiativtagare till det ”gula bandet”. Det säljs för att öka stödet till soldater som är, ha varit på insats, men också anhöriga. Mitt mål är att sprida så mycket information som möjligt här i Afghanistan till alla, avslutar han.

När Jonas är hemma är han mycket aktiv i en motorcykelklubb för medlemmar som deltagit i utlandstjänst där han nu är vice ordförande.

En uppmaning från Fredsbaskrarna:
Visa ditt stöd för våra svenska soldater i utlandstjänst. Köp gula bandet!

Ta mig till mer information >

4 kommentarer:

Anonym sa...

Saknar dig Brorsan Henke! Men vi ses snart. Inte långt kvar nu! Ta hand om dig *kramar* //Syrran Linda

Anonym sa...

Jag bär fredsbaskrarnas gul nål med stolthet. Det gjorde du bra.
Marie

Anonym sa...

Bär också "gula bandet" med stolthet. Köpte till alla i familjen och en till bilen.
Hoppas sista tiden går fort, saknaden börjar kännas lite mer nu.
En mycket stolt mamma

Unknown sa...

Jonas, det är hojväder här hemma!

Skicka en kommentar