Afghanska styrkor och OMLT i Qush Teppa

|
En polisstation i distriktet Qush Teppa, 50 kilometer sydväst Sheberghan blev utsatt för en attack av okända förövare natten till tisdag.

Efter händelsen genomfördes en gemensam insats av polis, militär och svenska enheter i form av OMLT Kandak.

Syftet var att återta och säkra platsen men även för att öka skyddet och därmed försvåra eventuella efterföljande attacker.

Enheterna ur OMLT är nu tillbaks på egen camp.

Läs mer om nyheten på mil.se>

Tidigare operation 4 februari
Denna händelse är inte kopplad till den operation vi skrev om 4 februari. Platsen för den operationen var 40 kilometer väster om Camp Northern Lights i Mazar-e-Sharif.

66 kommentarer:

Anonym sa...

Trist att det ska ta flera dagar innan man får information på bloggen. Var några oroliga dagar här hemma. Skönt att allt gick bra. Nu vill jag bara ha hem min man, snart hjärtat, snart.../marie

Anonym sa...

Så besviken jag blev!! Att komma fram på bloggen, gick inte! Under flera tim. Inte ens under natten, som var.
7 smågrabbar blev offer för "freden"
Självklart. så blev jag så ledsen.
Va´ni, eller VI än gör, så stäng inte ute oss föräldrar från ha tillgång till bloggen. Gör ni det.. så kommer jag och de mina att bara komma ner till er! Ett dygns resa är
ingenting, för nån som betyder så mycket,
som våra egna soldater!
Mabe

Anonym sa...

sköt om er.

PAO, FS 18 sa...

Tråkigt att du som besökare inte kommit in på bloggen. Vi stänger absolut inte ner den under några omständigheter. Enligt besöksstatistiken hade vi igår 1355 besök vilket är normalt.

Om ni haft problem så får ni gärna mejla mig på swecon.afghanistan[at]gmail.com

När det gäller information om operationer så förstår vi att det kan vara otroligt frustrerande att inte veta exakt vad som händer.

Anledningen till att vi inte lägger ut informationen under pågående operation är att media även i Afghanistan är snabba att rapportera.

Vi vill alltså inte riskera att motståndarna tar del av var vi befinner oss. Denna gång var OMLT dessutom ute i flera dagar.

När operationen är över och egen personal är på campen så lägger vi ut informationen. Denna gång fungerade det på samma sätt som tidigare. Först kom den ut på Försvarsmaktens sida mil.se och strax därefter på bloggen.

I högermenyn finns en nyhetsuppdatering till mil.se som hela tiden uppdaterar den senaste nyheten om Afghanistan.

Anonym sa...

En hälsning till alla er som jobbar på i Afghanistan. Efter anhörigdagen på Karlsberg så förstår jag ännu mer varför er insats behövs. Ni gör något för andra som behöver hjälp, och det gör oss här hemma stolta.
Hälsningar från Saltsjö-Boo/Nacka
Vintern håller i sig nu skottar vi på taket

Anonym sa...

Hej min älskade son! Jag grät av glädje när jag hörde din röst idag. Jag känner mig djupt ledsen för de svenska officerare och den lokala tolken som dödades. Jag ber bön för er att komma hem oskadade. Du finns här i mina tankar i varje sekund.
Jan hälsar gott till dig och vi tänker på dig.

Lova att du tar hand om dig och Gud bevara er alla i FS 18.

Älskar och saknar dig

Kramar

Mamma Shahnaz

peter e sa...

Mina tankar går till er alla, särskilt ni anhöriga i denna stund. Ert arbete är viktigt.

Jag är stolt över er alla.
Hälsningar från Älvsjö.

En mamma och fru sa...

Håll ut, kämpa på, en dag i taget. Förtår att ni har det oerhört jobbigt just nu. Ni har en viktig uppgift och ni är modiga. Tur ni finns!

Anonym sa...

Det som inte fick hända har hänt. Känner stor sorg, vrede och ilska. Det stora VARFÖR kommer alltid upp, så även nu. Kämpar med er alla att ta ett steg framåt i taget igen.
Marie Fredriksson sjunger:
Tro, jag vill känna tro, jag vill känna morgondagen nalkas här i lugn och ro... önskar att alla fick göra det. Ta hand om varandra och må väl.

Annicka Engblom sa...

Jag känner idag stor sorg över era stupade kollegor och den afghanske tolken. Mina tankar går till deras anhöriga. Nu är det oerhört och extra viktigt att vi som ytterst beslutar om insatsen visar stöttning för er soldater, som riskerar och förlorar era liv i människans och fredens tjänst. Jag är oerhört stolt över era insatser, även om det just idag känns extra tungt.

Annicka Engblom (M)
Riksdagsledamot
Ersättare försvarsutskottet

Anonym sa...

Beklagar verkligen det som hänt, har själv en son som var där på FS17 och var med om många tillbud. Ni gör en jätteinsats och behövs verkligen.
Sköt om Er och var försiktiga. Vi är stolta över Er.

Annelie Edman sa...

Känner så för anhöriga och vänner till de stupade. När jag läste de svarta rubrikerna stannade mitt hjärta för ett ögonblick. Svårt att förstå varför, när ni är där för att stödja och hjälpa. Ni har alla våra sympatier här hemma och ni finns i våra tankar. Vi är stolta över den insats ni gör.

Carina-Fina sa...

Sorg.
Axel vid axel. Med alla er som har förlorat allt.

Mod.
Axel vid axel. Med alla er och oss som nu måste orka mera.

Http://soldatmamma.blogspot.com

Camilla Travel UAE sa...

Vi i Det Uae skickar varma hälsningar till er alla.Speciellt till nära och kära till de stupade och skadade. Ta hand om er därinne.

Vi tänker på er !

Mamma Ingela sa...

Mina tankar går till anhöriga och till er som mist era vänner. Är oerhört stolt över era insatser och det jobb ni gör. Lite svårt är det att förstå vaför det händer när ni är där för att hjälpa till.
Ta hand om varandra för det behövs.
Många kramar och tankar till er.
Mamma Ingela

Anonym sa...

Så fruktansvärt det som hänt,finns inte ord att beskriva den sorg jag känner!Jag tänker på anhöriga till de stupade och skickar varma hälsningar till er.Jag tänker också på er/våra soldater som är där nere och framförallt min egen son.Jag känner stor oro inför resten av uppdraget samtidigt som jag vet att ni behövs där och gör en värdefull insats!Ta hand om er!
Mamma Monica

Unknown sa...

Mitt djupaste deltagande till anhöriga och förbandet i denna ofattbara
sorg och svåra stund.

Att resa upp ur vardagens soffa för att göra
livet bättre för de som har det svårt, kräver såväl empati, mod och
pliktkänsla. Gunnar och Johan personifierade detta.

Jag känner stolthet över att ha fått lära känna dessa professionella
och mycket omtyckta, officerare, kollegor och vänner.

De kommer för alltid att finnas i våra minnen.

Dag Lidén
Livgardist

Mamma Solveig B sa...

Sorg i mitt hjärta när detta händer.
Sorg i mitt hjärta när folk från andra länder inte förstår vad fred är.
Jag gråter över de stupade och skadade och jag gråter för de anhöriga som nu ska orka igenom detta.
Jag lider med er. Era grabbar var fina.
Min son var med och innan jag visste var en fruktansvärd tid. Han ringde och det var den underbaraste röst....
Hoppas krishanteringen fungerar och sätts in snabbt.
Tänker på er alla. Sköt om er och var försiktiga.
Kram mamma Solveig B

Maud Gustavsson sa...

Svårt att sortera ord och känslor när det sker så tragiska situationer som den här. Alla tankar går till er närmast anhöriga och till er kamrater som finns där nere nu. Vi är med er så gott det går och önskar att ni får fatt i någon slags tröst som kan föra er framåt och känna att det ni gör är så viktigt. Varma tankar och kramar till er alla, vår son Max Y som finns på CNL. Maud

Jessica sa...

Mina tankar går till de anhöriga i deras svåra stund. Känner så med er i sorgen. Tänker också mycket på er alla som är nere i Afgh...var rädda om er och ta väl hand om er. Vi är många som tänker på er.

Anonym sa...

Mitt djupaste deltagande till er som har mist era anhöriga och som måste hitta styrkan att gå vidare och till er som har mist era kamrater och måste hitta motivationen att fortsätta fokusera på uppgiften. Tänker på er alla.
Anki

Carina sa...

Jag saknar ord men känslorna svämmar över.
När nyheten nådde mig så var det som om någon slog mig hårt i magen.
Jag var tvungen att sätta mig ner och tårarna bara flödade.
Senare så satte jag mig ner och tände ett ljus för deras minne.
Detta var något som man har väntat på men som man bett om att det inte ska hända.
Hade själv min son nere i Afghanistan i FS17 och det var en tuff tid.
Mina tankar går till dom stupade soldaterna och deras anhöriga.
Jag hoppas att deras insats, deras vilja att göra det bättre för andra, deras mod att göra det aldrig ska glömmas bort.
Mina tankar går också till soldaterna i FS18 som har mist sina kamrater.
Man kan inte med ord beskriva vilka fantastiska människor ni är, hade alla ett lika stort hjärta som er så skulle ingen insats behövas.

Kramar
// Carina

Unknown sa...

Jag delar er sorg för de stupade soldaterna och den sårade soldaten jag tänder ett ljus och ber en bön för er och alla som finns kvar på campen.jag är stolt att vara mamma till en soldat av fred.Ta väl vara på er alla.

Anonym sa...

Frihet, demokrati och människovärde är inte självklara gåvor. Det har kostat att uppnå det vi har idag och det måste försvaras och ibland återerövras av modiga medmänniskor som riskerar sina egna liv för att andra skall få samma chans som vi och för att vi skall kunna fortsätta att leva våra liv i frihet.

Nu har vi förlorat två sådana modiga medmänniskor som stupat för andras och för vår rätt till ett anständigt liv i frihet.

Vi skall var dem och deras anhöriga evigt tacksamma.

Anonym sa...

Vill bara säga att vi tänker på er i er svåra
stund när ni mist två kamrater.
Tänker på deras anhöriga och känner med dem i deras sorg. Önskar oxå god bättring till den soldat som skadades.
Man känner sig så maktlös, skulle vilja finnas hos er och erbjuda tröst och stöd.
Ni gör ett oerhört arbete, vi är så stolta över er..

Många varma kramar
från J Forsbergs faster Lotta i Motala

Anonym sa...

Skickar varma hälsningar till er alla där nere, tappa inte modet utan kämpa vidare, det ni gör är något så otroligt stort trots att det ibland kan vara väldigt svårt för oss här hemma att förstå. Tänker mycket på de drabbade familjerna och den sorgen de måste bära precis som ni där nere får göra efter förlusten av era vänner.

Kramar
Den tappre OMLT Soldatens Sambo

mamma Anne sa...

Jag och min familj sänder våra varmaste tankar till de drabbades familjer. Sänder många kramar till sonen och hans kollegor som nu måste uppbringa än mer styrka.Kämpa vidare. Kramar mamma, pappa och alla andra här hemma.

Anonym sa...

Vårt djupaste deltagande över den sorg & smärta ni måste möta som anhöriga, kamrater & kollegor och vid förbandet.

Johan Hansson - FHS

Anonym sa...

Jag sänder mina varmaste tankar till de anhöriga till de stupade och till den skadade soldaten. Och jag sänder mina varmaste tankar till alla soldater som mist sina kollegor och vänner. Jag tänker på er och är oerhört stolt över er insats. Speciellt stolt är jag över min bror D. Lyckhammar. Ta väl hand om dig och dina nära vänner!
Kramar din syster

silwerarrow sa...

Sänder en hälsning till er alla där nere och till anhöriga & vänner här hemma i denna svåra stund! Vi är många som tänker på er!
Var rädda om er!
Gott att höra din röst idag R.O!
/ Oet

Anonym sa...

Mina varmaste tankar går till er anhöriga till de stupade, och även till dej som är skadad. Det krävs oerhört mod att våga vara med att förändra världen.
Jag är stolt fru till en man som finns där nere för att hjälpa till, ni gör något viktigt!
Ta allihopa hand om varandra, och fortsätt kämpa på!
/Pia

Mor Anita sa...

NI gör ett fantastiskt jobb där borta och då känns det så tungt att se vad som händer. Mina tankar går till de anhöriga till de stupade och den skadade soldaten.Jag vill sända varma kramar till vår son och alla hans kollegor. Må ni hitta styrka och kraft att fortsätta ert uppdrag! TA hand om varandra

Anonym sa...

Sänder varma tankar till alla på FS18 samt de drabbade anhöriga. Det är oförståligt och mycket tråkigt.
Ni ska veta att vi är mycket stolta över ert jobb och vill sända styrka till er i denna svåra tid!

/soldat från ks19 med sambo

Anonym sa...

Sänder mina varmaste tankar till de anhöriga till de stupade och till den skadade soldaten.
Tänker mycket på er som är kvar däe nere. Ni gör en fantastisk insats.En kram tiller alla och en extre till vår son J. Mökander
från Mammma Pappa, din bror och syster

Anonym sa...

Det var en tung dag när vi vaknade imorse.Glad att vår soldat ringde hem igårkväll men
Stor sorg känner vi med er anhöriga.
Stor oro för er som är kvar och ska jobba vidare. Vi tänker på er alla och jag kramar er i mina tankar.
Ta hand om varandra
Hälsningar
från familjen i Saltsjö-Boo

en syster sa...

Jag tänker på Er nere i Afghanistan och på de stupades anhöriga! Detta är fruktansvärt och ofattbart! TA nu hand om varandra och Stötta varandra. Som stora syster är jag stolt över min bror och hans insats. Ta väl hand dig min älskade lillebror C-snutte, så ses vi snart.
många kramar

Anonym sa...

Vårt varmaste deltagande till de drabbade familjerna. Era söner är Eviga freds-hjältar.
Ta väl hand om varandra i FS18 och kämpa vidare ni är alla hjältar som kämpar för freden.
Lycka till kramar från A-M och A.H

Anonym sa...

jag sänder mina tankar till Er alla särskild till de anhöriga som drabades . tänker på Er, spesillt min son S . Jag är stolt Över dig . allt lykan till dig och dina kollega.

Anonym sa...

Mitt djupaste deltagande och varma tankar till de anhöriga. Tänker också på alla i FS18 som mist två modiga kamrater och kollegor. En mycket sorgsen son åkte hemifrån ikväll för att i morgon fortsätta mot Afghanistan.
Ta väl hand om er.
Kraam från stolt mor!!

Anonym sa...

Det som inte fick hända har hänt. Jag tänker på och lider med de anhöriga i denna svåra stund. Det finns inga ord som räcker till att beklaga detta fruktansvärda. Till alla soldater - ni gör en fantastisk insats! Sänder många kramar till min älskade lillebror Daniel som är där - jag räknar dagarna tills du kommer hem! Kramar från Big Sis

Anonym sa...

Alla mina tankar går till soldaternas anhöriga. Det går inte att förstå vad ni går igenom och jag känner så mycket med er.
Det som inte fick hända hände. Vi kommer aldrig att glömma.
Vill också skicka massor av pussar och kramar till min E. Lif på PO Sheb. Jag saknar dig hjärtat, längtar tills vi ses igen. Var rädd om dig och er. Är stolt över att ha en så modig man som du. Din Sara

Anonym sa...

Hej sitter nu i sängen och ska snart försöka sova, men tårarna bara rinner, för jag tänker på de som stupade, och på deras anhöriga, även på soldaterna som måste gå vidare, har i kväll skjutsat ner min egen son till Arlanda, för att han ska åka tillbaka till Afghanistan efter 1 veckas ledighet. Detta gör mig väldigt orolig, och jag frågade min son om han inte kunde stanna hemma, men jag fick till svar att det är nu vi behöver varandra som mest, och att försöka gå vidare i livet, hur än hårt och svårt det är.Tänker på er alla mvh Dalarna.

Karin sa...

Det som inte fick hända hände igår... Det är med stor sorg jag hörde om det här hemma. Den lättnad jag kände när min sambo ringde och sa att han var okej går inte att beskriva med ord. Jag tänker på de anhöriga som tyvärr fick motta ett annat besked. Skänker en tanke till alla er som kämpar vidare och till dem som mist sina älskade.

En stor styrkekram till alla oss som har våra älskade där nere och som endast på avstånd kan följa det som händer. Nu gäller det att vara stark! Älskar dig Anders L!

Anonym sa...

Ta hand om där nere, vi tänker på er. Vi tänker på de som stupade och på deras familjer. Jag tror vi är många som sitter med glansiga ögon och läser här, samtidigt svämmar hjärtat över av stolthet för det ni kämpar för. Ni gör verkligen skillnad.
Varma kramar //L80

Anonym sa...

Min allra djupaste medkänsla till alla er som mist en kär anhörig och till den soldat som skadades. Till er som var med vid det fruktansvärda tillfället, då era kamrater miste livet.
/Mamma till en son som var med vid detta tillfälle.

Anonym sa...

Mina tankar går till de stupade, deras närmaste och kamrater! Ni har mitt djupaste deltagande.
Önskar den skadade ett snabbt tillfrisknande.



/Anders

Anonym sa...

Med sorg i hjärtat, skickar jag en hälsning till anhöriga och alla tappra fredskämpar i utlandsstyrkan...
2325 Spjut/ KS 01

Anonym sa...

Vårt allra djupaste deltagande med de som förlorat sina nära och kära. Tack Lars för att du ringde hem så snart. Jag trodde hjärtat skulle stanna. Samtidigt är jag stolt över vad ni uträttar. Ta väl hand om varandra.
Mamma Karin

Anonym sa...

Jag och min famlj sänder våra varmaste tankar till de drabbades familjer. Sänder även en tanke till den skadade soldaten.

Ni gör en fantsatisk insats där Ni är. Tanken går till alla på FS 18 samt till gruppen OMLT.

Anonym sa...

Sänder mitt djupaste deltagande till anhöriga I Sverige och kamrater i Afghanistan. Ta hand om er. Ni behöver allas vårt stöd. Var själv i Afghanistan 2006.

Lars Ellebring
Pensionsavgången övlt/OMLT Mentor G3 FS 11 2006

Anonym sa...

Mitt djupa deltagande till de stupades familjer och till er som valt att försöka göra skillnad. Ni förtjänar all repsekt för ert modiga val.
"Possunt Nec Posse Videntur".

Jonas Fröberg
Livgardist

Iren sa...

Kära Andreas B.vi skickar våra djupaste deltagande till de stupade och till den skadade soldaten.Våra tankar går varje dag till dig och dina kamarater.Ta hand om dig
och dina vänner.
Mamma Iren

Anonym sa...

Mina tankar går till Johan och Gunnar och givetvis till deras anhöriga samt alla kamrater på FS18, Livgardet och andra platser på jorden.

Förluster av svenska soldater i fredens tjänst är kanske oundvikliga men inte desto mindre ofattbara och hemska.

Johan, Gunnar och resten av den svenska kontingenten utför ett farligt och viktigt arbete för fred och säkerhet. Jag önskar hela FS18 lycka till i sitt fortsatta arbete och hoppas att ni kan finna tröst i gemenskapen och det faktum att det arbete ni utför bidrar till att göra världen bättre.

Mina tankar finns hos er.

/Skyttesoldat KS12

Viktor Lima sa...

Sänder en hälsning till kontingenten i denna svåra stund. Ni gör en mycket viktig insats för freden och för människorna i Afghanistan. Er närvaro är nödvändig och ni kommer kunna känna er stolta över er insats för resten av era liv.

Anonym sa...

Det som inte fick hända har hänt. Jag tänker på ER och lider med De stupades anhöriga i denna svåra stund. Det finns inga ord som räcker till att beklaga detta fruktansvärda. Till alla soldater - Ni gör en fantastisk insats! Var rädda om ER !!!Sänder många kramar till min älskade lillebror Andreas B.

Classe Sjödén sa...

Sänder Johans och Gunnars anhöriga mitt djupaste deltagande i denna tragiska och svåra stund.

Likaså går mina tankar till den lokalanställdes familj.

Till er fredskamrater och min son i FS18 sänder jag mina tankar och en hälsning, "Keep up the good peacework".


En gång fredssoldat alltid fredskamrat.

Anonym sa...

Sänder en hälsning till Er alla vi måste vara stolta över Er som verkar där nere. Var rädda om Er. Dethär hemskt det som hände vi tänker på deras anhöriga. Vi ser fram emot att få träffa vår son till helgen
Roland och Kerstin i Halland

Anonym sa...

Det finns alltid ett ljus i en tunnel även om det känns för stunden långt borta. Jag instämmer med alla övriga VARFÖR? Även om alla vet riskerna så känns det obegripligt när detta händer. Tanken går till de stupade samt anhöriga och kollegor, med en liten extra tanke till J.D (ni skall veta att ni är uppskattade)
Många hälsningar från din familj och släkt. Pappa

Anonym sa...

Våra tankar går till Johan och Gunnars anhöriga, till den skadade soldaten och tolkens anhöriga och till alla i FS18 i denna svåra stund.
Kan inte med ord beskriva vad vi känner vilken sorg.
Ni gör ett så fantastiskt arbete där nere och är så duktiga. Hoppas att ni nu finner stöd och tröst i varandra. Vi önskar er lycka till i ert fortsatta jobb där nere.

Vår son var där nere i FS17 och kom hem i december. All den oro och skräck man kände då under alla de oroligheterna som skedde då sköljer över en nu. Jag har gråtit mycket och gråtit för att vår son har sorg han kände Johan de hade gjort mission ihop.

Ta väl hand om er. Ni finns ständigt i våra tankar och vi är så stolta över er.

Mor till en soldat i FS17

Anonym sa...

Sänder mina varma tankar till de drabbades familjer,vänner och alla Ni modiga män och kvinnor i Afghanistan. Ni gör alla en stor insats för världen och Afghanistan.
Tårar trillar ner för min kind när jag känner med Er alla. Ta hand om varandra!
Monica i Halmstad

Anonym sa...

Avni Dervishi,
Hälsningar till alla våra soldater som tjänstgör utomlands. Vi är stolta över Er. Vi vet att ni gör ett bra jobb och att ni skyddar era medmänniskor.
Mina tankar är med familjer & vänner till de som fick betala med sitt liv för sina insatser.
Hälsningar från Folkpartiet Liberalerna
Avni Dervishi
fd FN medarbetare

Anonym sa...

Varje timme återkommer tankarna till er ALLA på F18.

Vi lider såå med nära anhöriga och även plutonen som blev drabbad.

Jag minns mycket väl från anhörighetsdagen Gunnar, som jag tog i hand. Han lovade att han skulle ta väl hand om våra nära och kära......
Jag tänker extra mycket på er som var med när det hände.....och vår son var en av dom....

....omtumlande dygn....

Vandra vidare på Fredsvägen - men långsamt - .....måtte änglarna bana vägen...

En mor

Anonym sa...

Bara Ni som mist en nära anhörig kan riktigt känna smärtan av vad som hänt,men vi alla som lever här hemma vill verkligen tacka våra modiga unga män och kvinnor som fortsätter det påbörjade jobbet.
Längtar till sommaren när min ängslan kommer att vara över.

Sannas Mamma sa...

Många tankar till er alla nu i de här dagarna fulla med sorg!Och till de anhöriga som mist det käraste och bäste de hade!
Som Mamma till en av er är jag ständigt orolig och tänker på min dotter i stort sett var minut och önskar henne hem! Men ni gör en stor och viktig insats för fred, jämlikhet och rättvisa! Ni gör skillnad för människorna!
Mitt I oron är jag stolt över min dotter och er alla!

Anonym sa...

Hej allesammans på FS18.
Jag tänker på er dagligen och särskilt nu, efter allt som hänt. Det är väldigt tragist och tankarna går till alla anhöriga och till er som var kolleger med de stupade. Jag vill att ni ska veta att vi här hemma är väldigt stolta över er alla och den insats ni gör för det Afghanska folket.
Många hälsningar!
Pappa Bobo i Bromma

Anonym sa...

Varma hälsningar till anhöriga, vänner, kamrater till de stupade och skadade hjältarna i Afghanistan. Svenska folket är stolta över era hjältemodiga insatser.

Ta hand om varandra

Ulf Bark 86C, 92L, 98L

Skicka en kommentar