Tunga lyft i Sar-e-Pol

|
Lyft av det nya elverket.

En del av Transportgruppen fick för en vecka sedan uppgiften att byta ett elverk i Sar-e-Pol. I gruppen ingick även elreparationsmekaniker, som skulle sköta inkopplingen av det nya elverket.

Transports uppgift var att transportera det tre ton tunga elverket, lyfta bort det gamla och därefter lyfta in det nya. Det var lättare sagt än gjort, när även taket behövde tas ner för att komma åt det gamla elverket.

Det stora taket som var över sju meter långt var en utmaning.

Var skulle vi göra av taket?
Det var ett mycket begränsat utrymme att lägga ner taket som skyddar elverket. Efter en kort diskussion så hittade vi tillslut en bra plats.

Lyft av det gamla elverket
När taket var borta påbörjade vi lyftet av gamla verket. Trots begränsat utrymme och svängradie lyckades vi få bort det utan problem. Därefter blev det bakvänd procedur för att få dit det nya elverket och det stora taket, som var den största utmaningen.

Alla nöjda speciellt kocken.
Resultatet blev en lyckad insats, alla var nöjda. Inklusive kocken som numera slipper att jobba i mörker.

/Transportgruppen

5 kommentarer:

Foppa sa...

Kul att få läsa om vad transportgruppen gör, speciellt eftersom jag kommer att var en av dom som kommer att lösa av Er i FS18 nu i Maj.
Hälsning från en i Transportgruppen FS19
http://foppa.bloggsida.se/

Anonym sa...

Hej!
Tack för den fina bloggen är inne varje dag. Känns som man är lite med där nere.
Vill också skicka ett stort tack till Kapten Henrik Norden för ett mycket fint och personligt brev. Många Kramar och varma tankar till er på FS 18. Speciell kram till Anders
Susanne Widing

Önstamamman sa...

Hej Fredrik ! Jag antar att du var inblandad
i detta tunga lyft. Inte en enda kommentar på
denna fina rapport,så jag kan inte va tyst längre.Vi ses snart!
Hälsningar till hela fs 18

Anonym sa...

Tusen tack för denna fina blogg som jag börjar och slutar varje dag med att läsa!Den har blivit en del av min vardag....som just nu känns toppen när jag har min son Daniel hemma!
Var rädd om er alla!!
Mamma Monica

Jaana Aldegren sa...

Hoppas jag skriver på rätt ställe nu. Jag vill sända ett stort grattis till goa Eva-Lotta Gustavsson som fyller år idag. Grattis, grattis!

Skicka en kommentar