En hälsning från OMLT

|
Hej alla
Har nu varit i Afghanistan i snart 2 månader. Tiden går fort när man arbetar varje dag och redan nästa vecka har jag min första leave, dvs ledighetsresa till Sverige. Jag kommer att vara hemma i tre veckor vilket innebär att jag kommer att fira en traditionell jul i Sverige. Nyåret firar jag däremot i Afghanistan.

Vad har hänt sedan sist? Dels har jag deltagit i ytterliggare operationer och dels så har jag mentorerat eller coachat min afghansk stabschef vid den 1. Brigaden /209. Kåren i Masar-e-Sharif.

Förra veckan kom de nya svenska mentorerna ner till campen för att genomgå en veckas ”handover-takeover”. Denna vecka sker ett skifte och de ”gamla” mentorerna åker hem till Sverige, efter 7 månader i Afghanistan.

Jag har lovat er lite bilder och temat för månadens bilder är Campen.
Som ni säkert förstår kan jag av sekretesskäl inte visa alla bilder som jag vill av Campen utan har plockat ut de som inte ”röjer” några detaljer.

Vår Camp har egen Volleyboll plan där det ofta utspelas landskamper.

Vår Camp är liten och många människor och fordons trängs på en liten yta. Amerikanarna ”äger” Campen och de har med sig skyltarna från US.

Runt hela Campen löper det taggtråd.

Fordon tillfälligt parkerade i en FOB.


Bild från ett hustak på en normal FOB som ANA, Afghanska Nationella Armén, bor på under en operation.


Bor gör vi tillsammans med våra vänner i ANA. Vårt gemensamma rum innehåller även FOB:ens kök.


Om man inte blir inviterad till lunch eller middag med ANA så blir det en ”grön påse” dvs frystorkad mat.


Tyvärr bor det ofta hundar i FOB:arna. De är oftast i ett dåligt skick.

Detta var allt för denna gång. Om en ca månad kommer nästa infobrev och då med nästa tema.
Slutligen önskar jag alla en riktig god jul och ett gått nytt år.

Masar-e-Sharif den 30 november 2009

Fredrik Zetterberg

6 kommentarer:

En vänskaps dikt ifrån djupaste Småland!! sa...

Du finns där
i min närhet
låter mig
få bara vara
Du ställer
inga onödiga frågor
Du låter mig
få finnas till

Vi behöver inte
alltid prata
din förståelse finns
ändå där för mig
Låter mig få bara vara
och ger mig
en kram när jag vill

// Din vän från Småland Ps. regnar och regnar och regnar och är 6+..

Mamma Anne sa...

En sak som jag kom att tänka på inför vår sons 1:a hemresan=)), var att han nämnde att han skulle kunna ta med sig kläder och annat som det är brist på när han åker ner igen. Det kanske är värt att nämna ifall det är fler som vill ta tillfället i akt att skänka varma kläder och skor. Vet dock inte hur mycket de kan ta med sig.
kram Johan vi längtar.

Ma.abe sa...

Vi är så stolta över er och era insatser.
Ni finns jämt i våra tankar.

Så gott också att veta att ni fått ner min-hundar.
Ni behöver behöver ju alla tänkbara förutsättningar.

Så nu håller vi tummarna för att ni får tillgång till
helikoptrar också.

Kram till er från ett regntungt och grått södra Sverige

annelie och grabbarna som hälsar.... sa...

Grabbarna och jag ser fram emot lite uppdatering och info kring sjukvårdsplutonen senare! Vi är stolta över ert arbete för mänskliga rättigheter och hejar på er här hemma (även vi hälsar från mörka småland). Vi önskar er en riktigt god jul och hoppas ni alla får fira jul i riktigt sann julefrid....Kram från oss...hälsa Jocke....

Monica sa...

Tack för bilderna! Det betyder väldigt mycket att få se hur det ser ut omkring er.

Var rädda om varandra, tänker på er....
Hälsningar från ett gråmulet Eskilstuna som dock lyses upp av vackra adventsljus överallt

Anonym sa...

Jag tror långt ifrån alla anhöriga vet vad alla förkortningar betyder som ni använder inom försvarsmakten. Det vore trevligt om ni skrev ut förkortningar så man förstår vad det handlar om på ett bättre sätt. Till exempel: OMLT och FOB.

Skicka en kommentar