Bidrar med vad som krävs

|
Andre Enström besiktar en Patria, ett vanligt förekommande stridsfordon vid FS 18.

Sjöholm under huven på en Toyota. Får ibland improvisera under reparationerna när inte reservdelar finns på plats.

Andre Enström och hans arbetskamrater har sin tjänstgöring i Afghanistan sedan fem månader tillbaka. Deras huvudsakliga arbetsuppgifter är att sköta om skytteplutonernas fordon och material och se till att de fungerar.
- Jag har inte varit rädd någon gång men man känner allvaret i insatsen. Speciellt när man är ute med grupperna och genomför operationer, säger Andre Enström.

Andre Enström och hans kompisar arbetar på en så kallad driftsstödsgrupp med många olika uppgifter. Förutom att reparera fordon och stridsfordon så utbildar de även förbandet. Vid behov tillverkar de hjälpmedel som kan förenkla tillvaron för soldaterna vid FS 18. Reparationstältet på plats liknar en bilverkstad hemma i Sverige.
- Arbetet i Afghanistan är inte som att jobba hemma i Sverige. Periodvis är det väldigt mycket att göra men emellanåt kan det vara lite lugnare. En sak man måste lära sig är att ta det lugnt när tillfälle ges. Fysisk träning är bra då och det försöker vi göra så ofta vi kan. Hela tiden har vi 60 minuters beredskap om bärgning eller fordonsreparationer behövs, säger Andre Enström. Han berättar också att de arbetar sju dagar i veckan och har inga fritidsbekymmer. Om vi har ledigt någon kväll kan det bli ett fika eller lite bokläsning.

Andre är ung man men har ändå hunnit göra andra insatser. Han har tidigare varit systemtekniker i bland annat Afrika, närmare bestämt Liberia. Under fyra månader tjänstgjorde han som mekaniker på stridsfordon 90. Mellan sina uppdrag har han pluggat och efter avslutad tjänstgöring i Afghanistan tänker han studera vidare till civilingenjör.

En annan mekaniker på driftsödsgruppen heter Sjöholm. Hans mål efter avslutad insats är att bli specialistofficer vid Försvarsmakten.
- Jag hade sökt som specialofficer redan före Afghanistan och kommit in på skolan. Men det här kom i vägen så jag fick uppskov och jag börjar vid nästa utbildningsstart efter insatsen, säger Sjöholm.

En dag är sällan lik en annan. Driftstödsgruppens anställda får många gånger fungera som tusenkonstnärer och fixa de som behövs med vad som finns på plats.
- En dag reparerar vi i fält för att andra dagen bogsera fordon och vid ett tredje tillfälle fungera som fordonsförare. Som man kan säga så bidrar vi med vad som krävs av oss, säger Sjöholm.

En valig dag utanför reparationstältet. En lång kö av fordon som ska vårdas och eventuellt repareras.

Kvälls och nattreparationer är vanligt förekommande.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Glad Påsk, älskade Katten!
Vi längtar efter Dig och ser fram emot Din ledighet!
Kramar i massor
Paps, Mams och Majs

Anonym sa...

Till Tom Oden Ahlqvist, GLAD PÅSK önskar Mamma, Pappa, Patrik, Mormor & Morfar samt vattenkompisen/sköldis som nu fått Påskfint.
Massor av påskkramar från oss!

Anonym sa...

Glad påsk hela gänget och speciellt till Daniel! Många kramar från familjen i D-fors!

Mamma sa...

GLAD PÅSK allihopa och särskilt till Johan W. Stor kram från oss allihopa hemma i Örebro. genom mamma.

Anonym sa...

vem bor i hjulhuset..jo 3 hjultomtar!!

ÖREBRO sa...

Joel - GLAD PÅSK! Hoppas ni alla har det bra och får mycket och god påskmat. Här smälter snön och avslöjar allt sork- och hargnag. Kramar M A T o Swiddarna o pälsgrisarna, m & m hälsar oxå

Skicka en kommentar