Efter halva missionen

|
Fordonspatrull före leave.

Efter att nästan på dagen ha genomfört halva missionen var det dags för den andra ledighetsperioden, det som kallas ”leave”.

Även om det blir svårt att beskriva en ”vanlig dag” så faller mycket in under begreppet rutin; man vaknar, är på planeringsmöten, gör sitt jobb och, om det finns tid genomför fysträning för att sedan sova innan nästa dag börjar. Sakerna där emellan är annorlunda varje dag. Det fantastiska med att tjänstgöra med ett gäng som kollegorna, vännerna och kamraterna på FS18 är att varje dag medför åtminstone en överraskning.

Men dagarna innan en leave försvinner allt som heter rutiner, i alla fall i ens sinne. Man vaknar, går på planeringsmötena, gör sitt jobb men hela tiden med Sverige luft någonstans i bakhuvudet. Andra saknar stadens puls, vissa vill hålla om sina älskade, andra har aldrig sett fram emot att få måla om hallen så mycket som nu, just för att den hallen är så långt borta just då. I mitt fall handlade det om att få andas i Öresunds friska doft, få sova min i min egen säng och att få umgås med familjen och vännerna.

Den stora dagen är alltid lite resfebrig, man vet inte riktigt om man glömt något, har man med sig alla souvenirer och vart fanken är mitt pass? Till slut finner alla allt det som ska med och resan till Svea rike får sin start efter en smärre försening som vi i min grupp skämtar bort. Oron trösthandlar man bort på det norska PX:et som är lite av en mindre version av dagligvaruhandel och överprissatta kläder, klockor och krimskrams.

Solbränna under resan på väg hem.

Efter många om och men och den kortaste bussresan i hela världen (ungefär 50 meter från terminalen till flygplanet) så startar vi vår resa mot Sverige. Nu återstår endast en natt i Abu Dhabi då förseningen gjort att alla biljetter måste bokas om. Trösten vi får är nästan en heldag på stranden med 35 plusgrader, sol och bad eller shopping. Tack ni som jobbar på hotellet!

Ett dygn efter utsatt tid landar jag tillsammans med några av mina vänner i Köpenhamn, andra i Stockholm och vår leave med alla obefintliga rutiner som ska avnjutas.

På återseende!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar